07 / 03 / 17

Jakie umiejętności rozwijają szkolenia miękkie?

Umiejętności miękkie to bardzo szerokie pojęcie, obejmujące m.in. zdolność komunikacji werbalnej i niewerbalnej, asertywność, aktywne słuchanie, autoprezentację, wypowiadanie się publicznie, empatię, współpracę w zespole, zarządzanie czasem etc. Często są przez nas lekceważone, jako mniej pożądane i łatwiejsze do nabycia niż umiejętności twarde. A niesłusznie – przynajmniej jeśli chodzi o pracę – bo wielu pracodawców stawia właśnie na te kompetencje, twierdząc, że to właśnie twardych łatwiej nauczyć. Poza tym – wszystkie relacje międzyludzkie bez umiejętności miękkich byłyby niemożliwe.

Umiejętności miękkie – czego NIE można nauczyć się na szkoleniach?

Rzeczywiście udział w różnych kursach nie jest gwarancją dla wykształcenia wszystkich umiejętności miękkich. Jeśli te uznać za przejaw tzw. inteligencji emocjonalnej, to ewidentne jest, że jedni mają ją rozwiniętą w mniejszym, inni w większym stopniu. Kwestia dyskusyjna na ile się z tym rodzimy, na ile możemy inteligencji emocjonalnej się „nauczyć”, której tutaj rozstrzygać nie będziemy. Jasne jest jednak, że wśród osób, które w żadnych tego rodzaju szkoleniach nie uczestniczyły, jedne będą np. bardziej empatyczne, inne mniej. Podobnie z umiejętnością stawiania czy bronienia swoich granic: jedni to potrafią, innym sprawia to ogromną trudność. Czego się jednak możemy nauczyć i na co będzie zwracał uwagę pracodawca?

Umiejętności miękkie – czego nauczymy się na szkoleniach?

  • Asertywność – według psychologów jest to umiejętność nabyta, a zatem możliwa do wykształcenia w wyniku udziału np. w odpowiednich szkoleniach. Rzeczywiście takie na rynku można spotkać. A co to jest asertywność? Umiejętność wyrażania własnej opinii, także emocji i postaw, przy zachowaniu szacunku do stanowisk odmiennych. Często myślimy, że w pracy taka umiejętność może być niepożądana, zwłaszcza przez szefa. Tak się zdarza, ale przecież powszechne są sytuacje, w których przedstawienie swojego zdania jest cenione, mało tego – czasem wręcz wymagane. Pamiętajmy też, że mając wyrobioną tę umiejętność, nie zawsze musimy z niej korzystać J.
  • Wypowiadanie się publiczne – ta umiejętność na niektórych stanowiskach pracy jest wręcz niezbędna. Tymczasem wiele osób, potrafiących zabierać głos w mniejszych grupach, czy też świetnie piszących, ma ogromne trudności z przełamaniem nieracjonalnego lęku, przed wystąpieniami publicznymi. Na rynku są dostępne kursy, które pozwalają tę barierę przełamać. Ich uczestnicy biorą udział m.in. w praktycznych warsztatach, podczas których występują np. przed kamerą, po czym analizują wspólnie swoje wystąpienia.
  • Autoprezentacja – z tym też, podobnie jak z wystąpieniami publicznymi, wiele osób ma problem. Niektórym udaje się samemu tę barierę przełamać, inni – potrzebują wsparcia. Takie oferuje wiele kursów dostępnych na rynku. Pamiętajmy, że od umiejętności zaprezentowania siebie czasem zależy bardzo wiele. Kiedy bowiem pracodawca sprawdza te umiejętności? Przede wszystkim w czasie rozmowy kwalifikacyjnej – tutaj nie da się uniknąć praktycznego sprawdzianu. Jeśli zależy nam na danej pracy, lepiej mieć pewność, że na tym polu „nie polegniemy”.
  • Zarządzanie czasem (zarządzanie sobą w czasie) – to dość popularny kurs zwiększający umiejętności organizacyjne. Okazuje się, że nie be znaczenia dla naszej efektywności jest, o jakiej porze dnia zorganizujemy „burzę mózgów” czy spotkanie biznesowe, a kiedy damy sobie czas, aby „zanurzyć się” w nasze obowiązki. Po takim kursie będziemy też umieli odróżnić obowiązki zawodowe ważne dla naszego rozwoju, od takich, które wykonać po prostu trzeba.
  • Rozwój osobisty – chodzi tu o planowanie, wyznaczanie priorytetów. To będzie potrzebne m.in. przy kształtowaniu naszej ścieżki awansu, potrzeb szkoleniowych. Pracodawca, który ceni innowacyjność i kreatywność na pewno do tej umiejętności będzie przykładał dużą wagę.

Podsumowanie

Chcielibyśmy, aby przekaz niniejszego tekstu był jednoznaczny: bez wątpienia umiejętności miękkie to bardzo ważne kompetencje. Tu skupiliśmy się na życiu zawodowym, ale chyba jeszcze większe mają w relacjach osobistych. Jeśli zainteresowała Cię tematyka szkoleń miękkich zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą:

http://www.mostwanted.pl/dla-pracownika/szkolenia-i-konferencje/

Inne wpisy na blogu:

Osoby szukające pracy często narzekają, iż w pracodawcy podczas rekrutacji […]

W społeczeństwach zachodnich, w których przeciętna życia w zdrowiu wynosi […]

Umiejętności twarde, czyli konkretne, mierzalne. Jeśli rozpatrywać je w kontekście […]