05 / 04 / 17

Jak dbać o personal branding?

Personal branding – czyli marka osobista – kojarzy nam się przede wszystkim z osobami publicznymi: politykami, aktorami, artystami etc. Obecnie jednak, jeśli chcemy mieć dobrą pozycję na rynku pracy, każdy z nas powinien mieć na uwadze swój personal branding. Jak o niego zadbać?

Internet to podstawa

Skąd ludzie, którzy nie znają nas osobiście, czerpią o nas informacje? Oczywiście z sieci. Zatem właśnie Internet to miejsce, w którym bezwzględnie musimy zadbać o swoją markę.

Wygoogluj się!

Pamiętaj, że na pewno to zrobi dział HR Twojego potencjalnego pracodawcy. Google to największa skarbnica informacji o nas samych. Musisz zadbać o to, by zawsze działały na Twoją korzyść. Bądź pewny, że po wpisaniu Twojego imienia i nazwiska w wyszukiwarkę, pojawiają się dokładnie te treści, które chcesz, aby były dostępne. Będą tu widoczne wpisy, artykuły, grafiki, które publikujesz na portalach społecznościowych ze statusem „publiczne” oraz te, które zamieszczasz w różnych serwisach internetowych.

Życie prywatne to życie prywatne

Nie chodzi o to, aby w ogóle nie publikować w sieci zdjęć z imprez, wyjazdów czy tekstów prezentujących kontrowersyjne poglądy. Należy jednak zadbać, aby były one widoczne dla bliskich nam osób, takich, z którymi łączą nas relacje prywatne, a nie zawodowe. Jednym słowem: w serwisach społecznościowych zadbaj o ustawienia prywatności – do każdych treści, które publikujesz możesz wybrać odpowiednie grono odbiorców. Nie wszyscy muszą wszystko widzieć.

Treści pod kontrolą

Jeżeli zależy Ci na zbudowaniu pozytywnego wizerunku własnej osoby, zainwestuj w narzędzia do monitoringu sieci. Dzięki nim w łatwy sposób znajdziesz dotyczące Ciebie informacje, do których w inny sposób mógłbyś nie dotrzeć. Widząc te treści, możesz wejść w interakcję z ich autorami: podziękować za pozytywne opinie, a złe – skomentować, wyjaśnić.

Zdjęcie profilowe jak wizytówka

Nie znaczy to, że musimy się na nim prezentować koniecznie oficjalnie – pod krawatem czy w garsonce, za biurkiem. Zdjęcie profilowe powinno pozwolić kojarzyć nas z tym, z czym chcemy być kojarzeni. Jeśli mamy pasję, którą można podzielić się publicznie, zróbmy to przy tej właśnie okazji. Z luzem jednak nie należy przesadzać. Za zdjęcie profilowe nie powinniśmy wybrać tego, na którym stoimy z kuflem piwa czy z papierosem w ustach. Dobrze natomiast w różnych serwisach internetowych posługiwać się tą samą naszą fotografią – pozwoli nas to łatwiej zidentyfikować.

Personal branding to nie ekshibicjonizm!

Innymi słowy, musimy znać granicę dobrego smaku. Nie wszystko, co w życiu robimy nadaje się do upublicznienia, nie tylko dlatego, że mogą być to rzeczy wstydliwe, ale chociażby nudne dla odbiorcy. Czy konieczne jest np. publikowanie 15-tej fotografii naszego obiadu? Denerwują nas podobne zdjęcia u znajomych, ale i tu mogą być wyjątki: np. gdy chodzi o kucharza przygotowującego wykwintne dania. To my wybieramy, czym z i kim chcemy się podzielić. Pokazujmy tylko te treści, które chcemy, aby były częścią naszego wizerunku.

Personal branding to nie tylko sieć!

Najgorsze co możesz zrobić, to tworzyć wizerunek poprzez Internet i tam zostać. Stąd już tylko krok w stronę wyimaginowanego obrazu samego siebie, którym dzielimy się z innymi, pozostając w ukryciu, czyli za ekranem monitora. Po pierwsze, konfrontacja kiedyś będzie musiała nastąpić, im później, tym gorzej. Po drugie, wciąż podsycany dysonans między „ja” oczekiwanym a „ja” realnym przysporzy nam frustracji. Marka osobista musi mieć zakotwiczenie w rzeczywistości – nie tylko wirtualnej. Poznaj swoje pasje, zainteresowania, hobby. Wybierz te, które najbardziej pasują do Twojego charakteru, wizji samego siebie i w oparciu o nie buduj swój wizerunek. Nie siedź wyłącznie w sieci, relacje tam nawiązane staraj przenieść się na rzeczywisty grunt. Bierz udział w interesujących Cię seminariach, warsztatach i konferencjach. Nawiązując wiele kontaktów w różnych przestrzeniach – socialu i realu – pamiętaj o najważniejszym aspekcie personal brandingu: Twój wizerunek musi być spójny i wiarygodny.

 

 

 

.

 

Inne wpisy na blogu:

W czasie kiedy prywatna opieka medyczna i karty sportowe stają […]

Mimo, że stopa bezrobocia w Polsce wynosi bez mała 9% […]

Wysyłamy dokumenty aplikacyjne na odpowiednie dla nas stanowiska do różnych […]


Fatal error: Allowed memory size of 268435456 bytes exhausted (tried to allocate 8553818 bytes) in /home/mostwanted/ftp/wp-includes/wp-db.php on line 1978