25 / 04 / 17

Jakie umiejętności rozwijają szkolenia twarde?

Umiejętności twarde, czyli konkretne, mierzalne. Jeśli rozpatrywać je w kontekście zatrudnienia, to są one niezbędne do wykonywania konkretnej pracy. Posiadanie takich kompetencji można udokumentować dyplomami, certyfikatami bądź świadectwami, na których nierzadko odnotowany jest stopień w jakim je opanowaliśmy.

Ucz się, ucz…

Kompetencji twardych nabywamy od najmłodszych lat, z czasem, gdy rozpoczynamy proces edukacyjny. Oczywiście nie wszystkie wykorzystujemy w dalszym życiu. Ukierunkowane kształcenie tych umiejętności rozpoczyna się w pewnym stopniu w szkole ponadgimnazjalnej, a potem na studiach lub innych uczelniach, technikach, szkołach zawodowych. Później, gdy chcemy nabyć lub doskonalić konkretne umiejętności możemy skorzystać z licznych szkoleń, kursów, warsztatów.

Kompetencje twarde – czego możemy nauczyć się na szkoleniach?

Najkrótsza odpowiedź brzmi: wszystkiego. Wymieńmy kilka dziedzin: języki obce, obsługa programów/pakietów MS Office, programów graficznych, prawo jazdy, księgowość, obsługa social media etc. Pamiętajmy jednak, że każdą z wymienionych umiejętności można doskonalić, co potwierdzają kursy o różnym stopniu zaawansowania. Wybierając konkretny zawód, lepiej skupić się na zdobywaniu wiedzy w konkretnym zakresie, a nie próbowaniu wszystkiego „po łebkach”.

Kompetencje „łączone”

Pojęcie takie, co prawda, w piśmiennictwie przedmiotu nie funkcjonuje, ale zastanówmy się, do której kategorii – twardej czy miękkiej – zaliczylibyśmy takie umiejętności jak: rozwiązywanie konfliktów, mediacje, negocjacje, sprzedaż bezpośrednia, pozyskiwanie sponsorów, prowadzenie naboru pracowników etc.? We wszystkich wymienionych przypadkach bez wątpienia niezbędna jest twarda wiedza. Istotne są jednak tutaj także kompetencje interpersonalne, czyli zdecydowanie miękkie. Jednym słowem, kandydat na stanowisko np. rekrutera musi łączyć pewien zasób kompetencji zarówno twardych, jak miękkich.

Umiejętności twarde i miękkie – które ważniejsze?

Kompetencje twarde często określane są jako bazowe, czyli takie bez których nie ma możliwości podjęcia zatrudnienia, a wcześniej wzięcia udziału w rekrutacji. W każdym niemal ogłoszeniu rekrutacyjnym na pierwszym miejscu wymieniane są właśnie wymagania dotyczące twardych umiejętności, np.: znajomość jęz. angielskiego (często dodawany też poziom znajomości języka), posiadanie prawa jazdy (np. kat. „B”), znajomość kuchni włoskiej etc. Inaczej rzecz ujmując, kompetencje twarde opisywane są zero-jedynkowo: albo je mamy, albo nie. Łatwiej też sprawdzić stan faktyczny – czyli czy nie kłamiemy w tym temacie. Jeśli, dajmy na to, wymagana jest biegła znajomość jęz. angielskiego, wystarczy, aby część rozmowy kwalifikacyjnej w nim przeprowadzić etc.

Z drugiej strony, są opinie, że umiejętności twarde łatwiej wykształcić niż miękkie. Bo jak np. nauczyć się empatii (a ta jest niezbędna np. w zawodzie psychoterapeuty) czy kreatywności, odwagi podejmowania decyzji, odpowiedzialności? Oczywiście wiele kompetencji miękkich można wykształcić w wyniku specjalistycznych szkoleń (http://www.mostwanted.pl/2017/03/07/jakie-umiejetnosci-rozwijaja-szkolenia-miekkie/) i wiele osób z takiego rozwiązania korzysta. Pytanie, co jest trudniejsze: nauka angielskiego czy asertywności? Każdy na pewno ma tu własne zdanie.

Nie da się powiedzieć, które umiejętności są ważniejsze. Raczej jest tak, że w jednych sytuacjach większe znaczenie będą miały twarde, w innych – miękkie. Tu, z całą pewnością, możemy powiedzieć: dokładnie jak w życiu.

 

 

 

Inne wpisy na blogu:

Przeprowadzone kilka lat temu badania wskazują, że pytanie powinno brzmieć […]

HR to dziedzina, która cały czas się rozwija i jako […]

Coraz częściej słyszymy o pokoleniu Millenialsów. Właściwie to kim są […]


Fatal error: Allowed memory size of 268435456 bytes exhausted (tried to allocate 8553818 bytes) in /home/mostwanted/ftp/wp-includes/wp-db.php on line 1978