23 / 05 / 17

Jak dobrać styl uczenia się pracownika?

Pracodawcy często zastanawiają się jak zwiększyć efektywność pracowników. Oczywiście, wszystko zależy od stanowiska, stażu pracy czy też wieku. Jednak są uniwersalne sposoby na działania rozwojowe. Jakie?

Każdy człowiek ma swój sposób na naukę. Jedni wolą posłuchać webinarów na youtubie, niektórzy czytają książki nacechowane emocjami, a inni zapamiętują wzrokiem. Jak to się dzieje?

Otóż jest to wynik dominacji jednej z półkul mózgu, dzięki której odbieramy określone bodźce w określony dla siebie sposób, a to odbija się na procesie przyswajania wiedzy. Wykorzystując dominujące neurony umożliwiamy sobie lepsze kodowanie, przechowywanie i odtwarzanie wiadomości. Indywidualny sposób korzystania z możliwości mózgu to powiązanie naszego stylu uczenia się oraz aktywności tej strony mózgu, którą używamy głównie w procesie przyswajania i magazynowania informacji.

Diagnostyka stylu pracownika

W procesie rozwoju pracownika bardzo ważne jest dostosowanie sposobu nauczania do indywidualnego stylu nauki. Szkolenia, a także gry dla zespołu powinny być dostosowane wg. preferencji uczenia się. Każdy słyszał o podziale na wzrokowców, słuchowców, dotykowców ew. czuciowców i kinestetyków. Właśnie na ten podział pracodawcy powinni zwrócić uwagę w przypadku rozwoju pracowników i firm.

W sieci można znaleźć wiele sposobów nauki dla wzrokowców, słuchowców, dotykowców/czuciowców i kinestetyków, jednak większość z nich dotyczy nauki dzieci. Warto je wykorzystać i przekładając na rozwój swoich pracowników.

Od czego zacząć?

Najlepiej zrobić prosty test, aby poznać charakterystykę każdego pracownika. To będzie punkt wyjściowy każdego sposobu rozwoju.

Charakterystyka:

Dla słuchowca najlepiej sprawdzą się różnego rodzaju konferencje, szkolenia twarde i miękkie, webinary i audiobooki. Im więcej słucha, tym więcej zapamięta i się rozwija. Szybko uczy się w zespole, lubi też zadania w których jest wymiana własnych myśli i dyskusja.

Dla wzrokowca najlepiej sprawdzą się różnego rodzaju gry i prezentacje. Pracodawcy powinni go wyposażyć w kolorowe mazaki, aby mógł zaznaczać najważniejsze zadania – od razu je zapamięta. Warto też przyklejać mu kolorowe karteczki z ważnymi informacjami.

Kinestetyk uczy się w ruchu. Czytanie jest dla niego nudne, dlatego najlepiej sprawdza się w różnego typu grach zespołowych, a także na aktywnych warsztatach. W nauce pomaga mu odbudowanie tego czego się nauczył, np. modele budowli czy rysunek.

Czuciowiec/dotykowiec jeszcze do niedawna był zaliczany do kinestetyków. Postanowiono wydzielić osobną grupę od kinestetyków, głównie ze względu na emocjonalne podejście do nauki. Otóż czuciowiec zapamiętuje te elementy, które wzbudzają w nim głębsze emocje. Materiały, które są mu przekazywane powinny być indywidualne i nacechowane emocjami. Czuciowiec lubi ubarwiać swoje notatki rysunkami, które określają jego stan emocjonalny. Łatwiej mu przypomnieć sobie materiał, gdy wraca do swoich rysunków.

Rozwój pracownika, a jego stanowisko i staż

Warto pamiętać, że indywidualizacja metod szkoleniowych dla pracownika jest niezwykle ważna, ale nie wolno zapominać, że do rozwoju firmy należy dostosować też charakter organizacji i stanowisk pracowników. Metodologia i zakres nauki pojawiają się w określonej kolejności i intensywności, w zależności od fazy, w której obecnie kariera się znajduje. Należy spojrzeć na dostępne metody z perspektywy ich przydatności na konkretnym etapie. Innych symulacji potrzebuje młody pracownik będący na początku rozwijania swojej kariery zawodowej (np. wdrożenia w procedury), a innych specjalista z długoletnim stażem (np. podążanie za trendami w branży).

Celem rozwijania pracowników jest zwiększenie ich skuteczności i efektywności. Warto zadać sobie pytanie czym mają się objawiać? Zwiększeniem wiedzy? Lepszą integracją grupy? Nabyciem nowych umiejętności? Podążanie za trendami w branży? Wszystkie te elementy wymagają aktywnych form rozwoju, np. warsztaty, szkolenia twarde i miękkie, coaching.

 

Dopasowanie odpowiedniej metody rozwoju pracowników to skomplikowany proces. Jednak warto go wdrożyć ze względu na rozwój pracowników, co w ostateczności daje jednoczesny rozwój firmy.

 

Szkolenia twarde i miękkie organizowane przez Most Wanted! znajdziesz tutaj:

http://www.mostwanted.pl/dla-pracownika/szkolenia-i-konferencje/

 

Inne wpisy na blogu:

Wszyscy myślą, że wiedzą jak je dobrze napisać. Pozornie prosty […]

Meksyk, Katowice, Turyn. 28 października, 21 września i 30 września. […]

Jakie powinien mieć cechy i umiejętności Osoba dbająca o wizerunek […]


Fatal error: Allowed memory size of 268435456 bytes exhausted (tried to allocate 8553818 bytes) in /home/mostwanted/ftp/wp-includes/wp-db.php on line 1978