05 / 07 / 19

Poczucie własnej wartości, czyli zejdź sobie z drogi

Zbyt wielu ludzi przecenia to, kim nie jest i nie docenia tego, kim jest.

Malcolm Forbes

Według badań Dr Josepha Rubino, międzynarodowego eksperta od budowania własnej wartości (Center for Personal Reinvention Boston), 80% populacji na świecie boryka się z zaniżonym poczuciem własnej wartości. Brak lub słaba wewnętrzna pewność siebie jest barierą, która blokuje ludzi w rozwoju zawodowym i osobistym, stoi na przeszkodzie w budowaniu kariery, zdrowej relacji partnerskiej, rodzicielskiej czy przyjacielskiej. Ten brak przejawia się nie tylko w unikach i codziennych słabościach, ale także w agresywnych postawach, maskujących kompleksy i często w nadużywaniu władzy na wysokich stanowiskach; potrafi przejawić się u ludzi sukcesu w manifestowanej przez nich frustracji czy braku spełnienia.

POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI

Poczucie własnej wartości to sposób, w jaki myślisz o sobie i wiara we własne możliwości. Z wiary we własne powodzenie w życiu prywatnym i zawodowym wynika pewność siebie. Pewność siebie, to przekonanie, że cokolwiek się zdarzy, będziesz próbować sobie poradzić, nawet gdyby ta próba miała okazać się fiaskiem.

To, co kształtuje nasze poczucie własnej wartości, czyli sposób patrzenia na siebie samych, to nasze doświadczenia życiowe, a moim zdaniem raczej interpretacje, jakie nadajemy tym doświadczeniom. Ten proces zaczyna się, gdy jesteśmy dziećmi. Początkowo wszystko jest ok. Każdy się nami zachwyca. Rodzice mają nas za wartość samą w sobie. Ale ta sytuacja szybko się zmienia. Nagle dorośli zaczynają nam mówić: Dziewczynki są grzeczne i się nie brudzą. Chłopcy nie płaczą. To nie wypada! To nie twoja sprawa!

Więc zaczynamy podejrzewać, że nasza wartość, jako człowieka zależy od jakichś czynników zewnętrznych lub od jakichś działań czy umiejętności. Nie dzieje się to na poziomie świadomym. Ten stan umysłu przejawia się w dorosłym życiu w pytaniach stawianych sobie: Co jest ze mną nie tak? Co ludzie powiedzą? albo w przekonaniach: Nie dam rady. Nigdy mi się nie uda.

Badania nad psychologią sukcesu prowadzone od 20 lat na University College London dowodzą, że największe sukcesy odnoszą ludzie wcale nie najbardziej pewni siebie, ale ciężko pracujący. Mniej pewni siebie wkładają bowiem więcej starań i dążą do zmian, bardziej angażując się w pracę nad sobą. Pytanie tylko o cenę, jaką jest okupiony ten sukces. I czy ten sukces jest równoznaczny ze szczęściem i spełnieniem? Paradoksalnie efektem niskiej poczucia własnej wartości jest perfekcjonizm wynikający ze strachu przed negatywną opinią i odrzuceniem czy zdyskredytowaniem.

SAMOSWIADOMOŚĆ

Pierwszy i najważniejszy krok do zbudowania wewnętrznej pewności siebie to samoświadomość: co jest ważne dla nas w życiu, jakie są nasze wartości, co nas uszczęśliwia. I czy jesteśmy konsekwentni w życiu; czy poświęcamy najwięcej swojego czasu, chyba najcenniejszej w dzisiejszych czasach waluty, na to, na czym nam w życiu najbardziej zależy. Świadomość siebie w różnych rolach pozwala odkryć i uniknąć konfliktu wartości, który odbiera nam radość z tego, co robimy.

SAMOAKCEPTACJA

Kolejnym filarem wewnętrznej pewności siebie jest samoakceptacja. Żeby wzmocnić samoakceptacje trzeba zdefiniować rzecz, której w sobie nie akceptujemy – cechę charakteru, element wyglądu, emocję, potrzebę, wobec której czujemy sprzeciw. I następnie – co na pierwszy rzut oka wydaje się paradoksem – znaleźć korzyści, jakie wynikają dla nas lub dla innych, z tego, że jesteśmy właśnie tacy. Kiedy zaakceptujemy niechciany aspekt siebie, możemy zacząć go zmieniać, nie walcząc z nim, ale transformując go z szacunkiem i miłością.

SAMODYSCYPLINA

Trzecim filarem poczucia własnej wartości jest dyscyplina umysłu. Nasze słowa i myśli wpływają na nasze uczucia, które kształtują nasze przekonania, a zatem i wiarę. Nasza podświadomość podsuwa nam takie rozwiązania, by zachować spójność z tym, w co wierzymy. Tak rodzą się automatyzmy, nawyki myślowe. Aby przejąć kontrolę nad własnym życiem, musimy wiedzieć, jakie przekonania obecnie nami kierują. Czy takie, które nas niszczą i nie pozwalają na realizację marzeń? Czy takie, które nas wspierają i motywują do działania?

Oczywiście samo pozytywne nastawienie nie wystarczy do zmiany. Potrzebne są oprócz decyzji o zmianie umiejętności, kompetencje, działanie i konsekwencja. Bez odpowiednich działań nie zmienisz nic od samego myślenia. Ale odpowiednie myślenie pomoże ci wytrwać w długotrwałym i konsekwentnym działaniu. Czy Poczucie Własnej Wartości jest dane raz na zawsze? Nie, ponieważ jest to nawyk myślenia o sobie w pewien sposób, a nawyków pozbyć się nie można, można je tylko zamienić. Pod wpływem silnego wyzwalacza może wrócić stare przyzwyczajenie. Dlatego ważna jest uważność i samodyscyplina.

Pierwszym krokiem do odbudowy poczucia własnej wartości jest decyzja, że od dzisiaj to ty kreujesz swoją rzeczywistość i przejmujesz kontrolę nad swoim życiem. Drugi krok to samoświadomość; odpowiedz na pytanie: czego chcesz, i czego nie chcesz w życiu i jaki w tym życiu chcesz być. Trzeci krok: doceń i wyraź wdzięczność za to, co masz i kim jesteś. I wreszcie dyscyplinuj swój umysł: jakie jest twoje nastawienie i przekonania na swój własny temat i otaczającego świata. Od ciebie zależy to, jak się czujesz. Nasze myśli wpływają na nasze losy. Trzeba wziąć za nie odpowiedzialność, bo to, na czym się koncentrujemy, czymkolwiek to jest, w końcu stanie się naszą rzeczywistością.

 

Autor: Magdalena Malicka

Praktyk biznesu, trener rozwoju osobistego, master business&life coach, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego, współzałożycielka i dyrektor programowa firmy doradczo-szkoleniowej Get the Flow.

Kontakt: biuro@gettheflow.pl, gettheflow.pl

Materiał pochodzi z miesięcznika Benefit – marzec 2018r.

Inne wpisy na blogu:

Bieżący rok upływa pod znakiem licznych i istotnych – z […]

O poczuciu szczęśliwości pisałam już w poprzednich artykułach w kontekście […]

Wszyscy myślą, że wiedzą jak je dobrze napisać. Pozornie prosty […]